Yrityskauppa – ”trendikkäiden” yritysten monimutkainen prosessi vai nykypäivän normi yrittäjän omistaja-arvonluonnissa?

Kun suomalainen mieshiihtäjä viimeksi, ennen Iivoa, voitti olympiakultaa 50 kilometrin hiihdossa, maailma oli monella tapaa erilainen. Niin myös yritysmaailma.  Yrittäjäksi lähtökohtaisesti alettiin tai pakon edessä jouduttiin, jotta saatiin elinkeino. Yrityskaupat olivat pääsääntöisesti jotakin, mitä Ameriikan veljet teki rapakon takana ja näistä luettiin sunnuntain Hesarin talousosiosta.

Yrityskaupat yrittäjän työkalupakissa

Tänä päivänä syy aloittaa yritystoiminta voi kummuta harrastuksesta, kutsumuksesta tai yhtiön perustamisen ja yrittäjänä toimimisen näkemisestä sijoitustoimintana, jonka tarkoituksena on tuottaa omistajilleen mahdollisimman korkeaa tuottoa. Myös yrityskaupat ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana yrittäjän työkalupakkia omistaja-arvon kasvattajana. On turha kysellä, kuinka moni start-up -yrittäjä tavoittelee menestyksekästä ”exitiä”, jossa yhtiöön sijoitettu pääoma ja lukemattomat työtunnit ulosmitataan korkojen kera. Myös kasvun tai kustannustehokkuuden mahdollistajana tai reittinä uusille markkinoille, uusiin tuotteisiin tai osaamiseen ja teknologiaan, yrityskaupat tarjoavat usein tarpeellisen ja nopean keinon hyödyntää nopeasti muuttuvien markkinoiden luomat uudet mahdollisuudet yrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa.

Yrityskaupan ajurina voivat hyvin olla teknologia ja innovaatiot sekä yhä globaalimmaksi muuttuvat markkinat. Hieman toimialasta riippuen megatrendit, kuten väestön urbanisoituminen ja ikääntyminen, vihreiden arvojen korostuminen sekä digitalisaatio, kiihdyttävät yrityskauppa-aktiviteettia. Eläköitymisen lähestyminen viimeistään luo aina tilanteen, jossa yrittäjän kannattaa punnita mahdollisuuksiaan tarkasti. Suomessa yrityskauppamarkkina vetää yhä hyvin, ja 2017 olikin yrityskauppojen osalta ennätysvuosi verrattuna yhteenkään vuoden 2008 finanssikriisin jälkeiseen vuoteen.

Miten yrityskauppa onnistuu?

Vaikka yrityskauppa ei olisikaan vielä ensi tilikauden agendalla, on esimerkiksi mahdollisen yrityksen myynnin suunnittelu syytä tehdä huolellisesti ja hyvissä ajoin. Myyntiprosessin valmistelu selkeyttää prosessia ja eliminoi mahdollisia haasteita itse prosessin aikana. Kauppaprosessi on useimmiten ainutlaatuinen kokemus ja siihen tulee suhtautua huolellisesti, pitäen mielessä että mahdollisen kaupan aikana on kuitenkin hoidettava myös yrityksen juokseva liiketoiminta.

Ovat yrityskaupan tavoitteet sitten mitkä hyvänsä, on onnistunut yrityskauppa kuitenkin aina kiinni ihmisistä, jotka ovat prosessissa mukana, sen suunnittelusta toteutukseen. Luottamuksen rakentaminen osapuolten välillä ja prosessin yhtenevä ymmärtäminen tekevät mahdollisesta yrityskaupasta tehokkaan ja luotettavan työkalun yrittäjän omistaja-arvonluontiin.

Olemme KPMG:llä valmiina hyppäämään mukaan suunnitelmiinne ja ”voitelemaan” yrityskauppaprosessinne siten, että siitä löytyy sekä pitoa että luistoa, mutta vain oikeissa kohdissa.

Niin ja tuo viimeinen suomalainen 50 kilometrin hiihdon olympiavoittaja ennen Iivoa oli Kalevi Hämäläinen armonvuonna 1960.

 

Pasi Tyyvi

Pasi Tyyvi työskentelee johtajana Suomen KPMG:lla yritysjärjestelyprojektien parissa. Hän työskentelee sekä suomalaisten että kansainvälisten pk-yritysten, pääomasijoittajien ja listattujen yritysten kanssa, ja neuvonantajana myös julkisella sektorilla.